(58) 741 14 14 info@pomorska.net.pl

Aż chciałoby się odpowiedzieć na to pytanie, kolejnymi typu: Jakich palet? Jaki kontener? – mając oczywiście na myśli wymiary kontenera czy samych palet. Zarówno tych pierwszych, jak i tych drugich mamy dużą różnorodność. Zacznijmy jednak od początku…

Niemal cały światowy transport opiera się na kontenerach morskich. Są one wykorzystywane do transportu morskiego, kolejowego i lotniczego. W zależności od przewożonego towaru, jest on różnie pakowany. W znakomitej większości pojedyncze sztuki czy partie towaru, pakowane są najpierw na palety, a te dopiero ładowane do kontenerów. Jak łatwo się domyślić, zarówno firmom transportowym, jak i sprzedawcom zależy, by transportowany ładunek nie tylko dotarł w dobrym stanie, ale też, by sam transport był ekonomiczny. O tej ekonomice decyduje m. in. ładowność kontenerów, czyli to, ile palet mieści kontener morski. To zależy…

Rodzaje kontenerów morskich.

Wyróżniamy sześć najpopularniejszych rodzajów kontenerów morskich, przeznaczonych do transportu, m.in. palet. Jak łatwo się domyślić, kontenery rozróżniamy ze względu na wymiary. Nas interesują tak naprawdę:

  1. kontener 20-stopowy ( 20′ DV ) – najczęściej wykorzystywany, szczególnie w przypadkach, gdy ze względu na ciężar, nie możemy załadować do niego dużej ilości towaru
  2. kontener 40-stopowy ( 40′ DV ) – tego typu kontenery wykorzystujemy w przypadku ładunków bardziej tradycyjnych, których ciężar nie przekracza normy; ten kontener może być również podwyższany, przez co zwiększa się jego pojemność
  3. kontener Reefer – dzięki specjalnej konstrukcji zachowuje stałą temperaturę, może być 20- lub 40-stopowy
  4. kontener 45 lub Pallet Wide – wykorzystywane do transportu między portami w obrębie Europy, mają zwiększoną szerokość, a dzięki temu również większą przestrzeń do załadunku, np. palet

Rodzaje palet

Podobnie jak w przypadku kontenerów morskich, mamy również różne rodzaje (czyli wymiary) palet. W transporcie korzysta się najczęściej z dwóch:

  1. najpopularniejsze to tak zwane „europalety” (EUR, EUR 1, EPAL) o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm
  2. palety ISO (EUR 2, EPAL 2) inaczej „przemysłowe” lub „angielki” są od nich większe – ich wymiary to 1200 x 1000 x 144 mm.

Kontener + palety = efektywny załadunek

Tutaj dochodzimy do sedna, czyli ile palet mieści kontener morski. Odpowiedź nadal brzmi: „To zależy”, ale wiemy już od czego.

Jeżeli do dyspozycji mamy popularną „dwudziestkę”, czyli kontener 20′ o długości 5919 cm i szerokości 2340 cm – zmieścimy w nim jedenaście europalet. Oczywiście ważne jest ich ułożenie. Stawiamy je w dwóch rzędach – jeden równoległy co bocznej ściany mieści cztery palety stykające się krótszymi krawędziami. Na pozostałej powierzchni układamy siedem palet, rozpoczynając od krótszej ściany kontenera, aż do drzwi wejściowych. Palety przylegają do siebie dłuższymi bokami.

W tym samy kontenerze zmieścimy dziesięć palet standardowych, czyli tych o wymiarach 120 cm na 100 cm. Układamy je naprzemiennie. Rozpoczynając od ściany szczytowej, a w kąt wstawiamy dwie palety łącząc je dłuższymi krawędziami. Pozostałą przestrzeń (do dłuższej ściany kontenera) uzupełniamy dwiema paletami, stykając je krótszą krawędzią. Do załadunku pozostało jeszcze sześć palet – trzy z nich układamy wzdłuż ściany, łącząc krótszą krawędzią, rozpoczynając od dwóch palet położnych „w poprzek”. Ostatnie trzy palety, zapełniają pozostałą przestrzeń – do palet „prostopadłych” do wejścia, łącząc dłuższą krawędzią.

Większe możliwości daje nam „czterdziestka”, czyli kontener 40′, który mieści dwadzieścia cztery europalety lub dwadzieścia palet standardowych. W obydwu przypadkach wykorzystujemy ten sam system załadunku. Wzdłuż jednej ze ścian kontenera ustawiamy palety tak, by stykały się krótszą krawędzią. Pozostałą przestrzeń zapełniamy paletami układanymi „prostopadle”, czyli tak, by łączyły się dłuższą krawędzią. Przy samych drzwiach zmieniamy ułożenie tak, by ostatnia paleta w rzędzie była położona „odwrotnie”.

Jak widać, odpowiedź na pytanie, ile palet mieści kontener morski, nie jest taka prosta.

Zależy od wielu czynników. Najważniejsze dwa, jakimi są wymiary kontenera, który będzie wykorzystany do transportu, jak również rodzaj palet, decydują o ostatecznym wyniku. Nie należy również zapominać o jeszcze jednym szczególe, jakim jest ciężar ładunku. W tym zakresie możliwości kontenerów morskich są duże, ale nie nieograniczone. W wyjątkowych sytuacjach możemy zaryzykować warstwowe ułożenie palet, jest to jednak rozwiązanie wykorzystywane w szczególnych przypadkach.

Posiadając już wiedzę na temat pakowności kontenerów morskich, spróbujmy sobie wyobrazić Szanghaj. Port w Szanghaju to największy port handlowy na świecie. Jego TEU w 2013 roku wyniosło trzydzieści trzy miliony. Oznacza to w przeciągu roku w Szanghaju załadowano lub rozładowano w tym miejscu ponad trzydzieści trzy miliony kontenerów. Ile to będzie palet?… Obliczenie ostatecznego wyniku pozostawiam najwytrwalszym. Dla ułatwienia dodam, że jednostka TEU nie rozróżnia kontenerów. W tym przypadku przyjęto kontener „dwudziestkę”, czyli 20-stopowy o wymiarach: 6,10 metra na 2,44 metra, na 2,59 metra. Kontenery morskie o takich wymiarach nie są już używane, jednak jednostka pozostała. Teraz wystarczy zdecydować, czy pakujemy towar na palety przemysłowe, czy wykorzystamy bardziej powszechne europalety.